12 Doa Hari Raya Aidilfitri – Bulan Syawal

12 Doa Hari Raya Aidilfitri - Bulan Syawal

Ya Allah! Tuhan pentadbir seluruh alam. Tuhan yang Maha Pemurah dan Maha Tinggi kedudukannya. Dengan limpah dan kemurahanmu, tukarkanlah keadaan kami kepada sebaik-baik keadaan. Berkatilah kami dan seluruh umat Islam dengan keberkatan bulan Syawal. Amin


12 Doa Hari Raya Aidilfitri - Bulan Syawal

Ya Allah, Ya Tuhan Kami. Berkat bulan Syawal yang mulia ini, turunkanlah rahmat dan keberkatan kepada kami semua. Ampunilah dosa kami semua. Masukkanlah kami semua kedalam Syurgamu dan jauhkanlah kami dari seksaan api Nerakamu. Amin


Ya Allah, kami memohon kepadamu Ya Allah. Kurniakanlah kepada kedua ibubapa kami tempat yang istimewa di syurga Firdausmu Ya Allah.Ya Ghaffar ampunkanlah dosa-dosa kami. Dosa kedua ibubapa dan mentua kami, pasangan hidup kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami, guru-guru kami, sahabat-sahabat kami serta sekalian muslimin muslimat di mana saja mereka berada.

Baca: Pantun Raya Mengikut Loghat / Bahasa Negeri


12 Doa Hari Raya Aidilfitri - Bulan Syawal

Ya Allah. Jadikanlah kami insan yang sentiasa bersyukur atas nafas yang masih kami miliki. Bersyukur diatas keluarga yang kami miliki. Bersyukur atas pekerjaan yang kami miliki. Bersyukur atas kesihatan yang kami miliki. Bersyukur atas rahmat dan nikmat yang kami miliki.


Ya Allah. Jauhilah kami dari sifat riak dan sombong, ujub, sum’ah dengan apa yang kami miliki, ianya bukan milik kami, ianya milikmu Ya Allah yang Maha Esa. Jadilah kami hambamu yang sentiasa menunaikan kewajipan dan hak kami kepadaMu Ya Allah.


12 Doa Hari Raya Aidilfitri - Bulan Syawal

Ya Allah Ya Tuhan Kami. Kurniakanlah kesihatan, keselamatan, kesejahteraan, kebahagiaan, ketenangan dan kegembiraan kepada kami semua. Perbaikilah hubungan di antara kami dan mesrakanlah di antara hati-hati kami. Tunjukkanlah kepada kami jalan-jalan yang membawa kebajikan di dunia ini. Lepaskanlah kami dari kegelapan dosa dan jauhkanlah kami dari segala kekejian zahir dan batin.


Ya Allah. Engkaulah Yang Maha Terpuji. Engkaulah yang Maha Pemurah lagi Maha Kaya. Kurniakanlah keberkatan kepada rezeki yang Engkau kurniakan kepada kami semua. Amin.. Amin.. Amin. Ya Arhamarrahimin.


Baca: Koleksi Ucapan Hari Raya Aidilfitri 2020 – Tema COVID19

12 Doa Hari Raya Aidilfitri - Bulan Syawal

Ya Allah Ya Tuhan kami. Jadikanlah usaha ziarah hari raya ini sebagai usaha yang diberkati dan dirahmati. Terimalah segala amal perbuatan baik kami. Jadikanlah kami semua hamba-hambamu yang sentiasa bersyukur ke atas segala nikmat kurniaanmu.


Ya Allah. Di bulan Syawal yang penuh berkat ini, kami bermohon permudahkanlah segala urusan kami, baik dalam urusan Agama, Dunia dan Akhirat. Berikanlah pada kami kekuatan dan kesabaran untuk menakluki setiap ujian yang mendatangi kami.

لاتشاتشاؤعؤتلااعشاتناشتضياضهبته


12 Doa Hari Raya Aidilfitri - Bulan Syawal

Ya Allah kurniakan kepada kami jiwa yang tenang dan hati yang lapang agar hari ini menjadi antara hari yang terindah dalam hidup kami.


Ya Allah. Permurahkanlah rezeki kami, tambahkanlah lagi keberkatan bagi kami, limpahkanlah ketaqwaan kepada kami serta Istiqomah ibadah kami kepada-Mu. Ampunilah kami yang kerdil ini dan jadilah kami insan yang sentiasa mensyukuri segala nikmat yang Engkau anugerahkan kepada kami.

Baca: Rarely Wish Birthday for Best Friend and Lover


Wahai Allah! Sesungguhnya aku memohon daripada-Mu dengan segala rahmatmu yang meliputi setiap perkara supaya Engkau mengampuni aku dan kami semua.


Ya Allah Ya Tuhan Kami. Jadikanlah pertemuan kami ini pertemuan yang dirahmati dan perpisahan kami selepasnya nanti, perpisahan yang sentiasa terpelihara. Permudahkanlah urusan kami. Sempurnakanlah semua pekerjaan kami dengan segala kebaikan. Ya ArhamarRahimin.

Pantun Raya Mengikut Loghat / Bahasa Negeri

Pantun Raya Mengikut Loghat / Bahasa Negeri

Pantun Raya Loghat KELANTAN

Make ikke cicoh budu,
Jangan lupo tambah satar
Kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita


Pantun Raya Mengikut Loghat / Bahasa Negeri

Pantun Raya Loghat LABUAN

Ku idang kuih kan biskita
Bukannya tah kali diliat nganya
Di malam raya memasang pelita
Hati happy bis liaunya


Pantun Raya Mengikut Loghat / Bahasa Negeri

Pantun Raya Loghat SARAWAK

Sungei marek masak laksa Sarawak
Pasya terus kenak nyuruh mak kemas umah
Raya klak kamek ngidang kek lapis sarawak
Kitak orang iboh lupak datang umah

Bulan posa sik boleh bebulak,
Makan megi betapok tapok,
Iboh takut asuk menyalak
Rilek lah pok


Pantun Raya Mengikut Loghat / Bahasa Negeri

Pantun Raya Loghat TERENGGANU

Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile


Pantun Raya Mengikut Loghat / Bahasa Negeri

Pantun Raya Loghat PAHANG

Sepadan Pahang ada kasino
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin


Baca: 25 Ucapan Ramadhan Kareem

Pantun Raya Loghat JOHOR

Cegitu cegini awak suke
Awak suke kite tak suke
Esok luse hari raye
Sama-sama bersuke rie


Pantun Raya Mengikut Loghat / Bahasa Negeri

Pantun Raya Loghat MELAKA

Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik baik kerete
Jangan pandu kalau ngantok


Baca: 100+ Koleksi Ucapan Hari Lahir Terbaik

Pantun Raya Loghat NEGERI SEMBILAN

Masak lomak cili api
Campo dengan daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dengan pencuri


Pantun Raya Loghat SABAH

Bali baju sedondon sewarna
Rasa kan sama si buah hati
Tidur malam asyi nda lena
Mo sambut raya bagai mo mati

Gunong Kinabalu tinggi bah
Org sabah bawah bayu
Hari raya jgn lupa bah
Ok bah kalau kau


Pantun Raya Loghat SELANGOR

Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu


Baca: Wishes Happy Birthday and Messages Online

Pantun Raya Loghat PERAK

Gulai tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupai
Pandu hemat ingat kampung
Asal teman selamat sampai


Pantun Raya Loghat KEDAH

Aloq Staq terketaq-ketaq
Lapaq perut makan pau
Macam mana tak ketaq
Kena paksa bagi angpau


Pantun Raya Loghat PULAU PINANG

Nasi kandaq kedai mamak
Anak mami jual pesemboq
Lepas raya usah dok triak
Kalu ceti mau ikut dapoq


Pantun Raya Loghat PERLIS

Padang Besaq kecik aje
Tempat siam lalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang


Pantun Raya Loghat JAWA

Nyimpan jenong nang jero tin
Ngesok arek digowo mareng suro
Keluputan kulo lahir batin
Salah silap njlok dingopuro

Pantun Raya Mengikut Loghat / Bahasa Negeri Pantun Raya Mengikut Loghat / Bahasa Negeri

Koleksi Ucapan Hari Raya Aidilfitri 2021 – Tema COVID19

Pantun Lucu Hari Raya

Koleksi Ucapan Hari Raya Aidilfitri 2020 - Tema COVID19

Tok Dalang pergi ke dusun, Gadis India memakai sari, Seikhlas hati jari disusun, Memohon dimaaf kekhilafan diri.

Koleksi Ucapan Hari Raya Aidilfitri 2020 - Tema COVID19

Ketupat pulut cap permaisuri, Hendak direbus di tepi perigi, WhatsApp dihantar pengganti diri, Tanda ingatan di Aidilfitri

Di sana gunung di sini gunung, Tengah-tengah Pulau Mahkota, Di malam raya merasa bingung, Teringat keluarga yang jauh di mata

Sebulan berpuasa cukup sudah, Di pagi raya membayar zakat, Mohon ampun silap dan salah, Moga hubungan bertambah erat.

Hajat hati nak peluk gunung, Apakan daya tangan tak sampai, Malam raya duduk termenung, Air mata jatuh berjurai

Baca: Ucapan Happy Birthday in English


UCAPAN – HARI RAYA CAPTION

Tiada pantun, tiada ayat best. Duit raya pun tiada. Tak boleh balik raya. Selamat Hari Raya Aidilfitri.

Adakala, kapas tak selalunya putih, langkah tak selalunya lurus, air tak selalunya jenih. Begitu juga aku. Syawal sudah menjelma. Namun, tahun ini tidak boleh balik beraya di kampung. Maaf dipinta zahir dan batin. Selamat Hari Raya.

Baca: Latest Wishes for Birthday to Inspire You

Koleksi Ucapan Hari Raya Aidilfitri 2020 - Tema COVID19

Takbir bergema menggegar jiwa. Andai ada salah dan dosa. Mohon ampun dihari mulia. Salam Lebaran. Minal Aidil Walfaizin

Jemari tak dapat berjabat. Raga tak dapat bertatap. Seiring beduk yang menggema, seruan takbir yang berkumandang. Ku atur salam menyambut Aidilfitri. Mohon maaf zahir dan batin.

Jambangan bunga indah berseri, menjadi hiasan di aidilfitri. WhatsApp di hantar pengganti diri. Tanda ingatan tak lupa dihati. Salam Lebaran. Minal Aidil Walfaizin.


contoh ucapan hari raya – sedih tak balik kampung

Koleksi Ucapan Hari Raya Aidilfitri 2020 - Tema COVID19

Taqabbalallahu Minna Wa Minkum. Tiada kata seindah maaf. Bila ada kata dan perbuatan yang khilaf. Kiranya maaf yang kami harapkan. Selamat Hari Raya Aidilfitri. Mohon maaf zahir batin.

Baca: Bergambar – Doa dan Ucapan Perkahwinan Sunnah

Beningkan hati dengan dzikir. Cerahkan jiwa dengan cinta. Lalui hari dengan senyum. Tetapkan langkah dengan kesyukuran. Sucikan hati dengan penuh kemaafan. Minal aidin wal faizin.

Sir lump mud hurry rare year ideal fit tree moo lee year… ma half za hair bar ten… 2 loose dairy hearty young eek class.. Sorry I baroo balik dairy LONDON.

Masak lemang sambil berdiri, Hendak makan di aidil fitri, Nak balik tapi takut ada COVID19, WhatsApp jer boleh ku beri. SALAM AIDILFITRI

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI. MAAF ZAHIR DAN BATIN terutama kepada seluruh ahli keluarga dikampung. Mohon maaf kepada semua kerana pada tahun ini tak dapat beraya bersama di kampung. Selamat bergembira. Jangan sedih-sedih

Panduan: Cara Solat Taubat dan Doa Solat Taubat

Sebagai manusia biasa, kita semua patinya tidak akan terlepas daripada melakukan berbagai kesilapan – samaada secara sengaja mahupun tidak sengaja. Namun, Allah SWT yang Maha Pengampun dan Pengasih sentiasa memberikan ruang yang terbentang luas kepada hamba-Nya untuk bertaubat serta membersihkan diri daripada pelbagai kesalahan mahupun kesilapan. Allah SWT juga memberikan janji dan harapan kepada orang yang melakukan dosa agar tidak berputus asa daripada rahmat-Nya.

Hai orang-orang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang sebenar.

Surah al-Tahrin 66:8

Hukum Bertaubat – Para ulama mengatakan bahawa bertaubat daripada perbuatan dosa adalah wajib. Antara cara untuk memulakan taubat adalah dengan segera meninggalkan perbuatan keji mahupun maksiat erta berusaha untuk tidak mengulanginya.

Bilangan Rakaat Solat Sunat Taubat – 2 Rakaat.

Waktu Solat Sunat Taubat – Segerakan taubat dan tidak boleh ditangguh-tangguh mahupun ditunda. Solat Sunat Taubat ini boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja, walaupun pada waktu-waktu yang dilarang mengerjakan solat. Taubat itu adalah wajib dan ia perlu disegerakan.

SYARAT-SYARAT TAUBAT NASUHA

  • Ikhlas untuk bertaubat
  • Tidak akan melakukan perbuatan dosa itu lagi
  • Menyesali perbuatan yang telah dilakukan
  • Mempunyai tekad untuk tidak melakukan dosa elama-lamanya.
  • Dikerjakan sebelum ajal tiba.

CARA SOLAT TAUBAT – RINGKAS

Panduan: Cara Solat Taubat dan Doa Solat Taubat

Baca: PDF Doa Dhuha Rumi, Terjemahan, Jawi

Rakaat Pertama

  • Membaca Surah Al-Fatihah
  • Membaca mana-mana surah daripada Al-Quran

Rakaat Kedua

  • Membaca Surah Al-Fatihah
  • Membaca mana-mana surah daripada Al=Quran

Baca: Zikir Pagi Pembuka Rezeki: Keselamatan dan Dipermudahkan

Beristighfar dan Berdoa

Panduan: Cara Solat Taubat dan Doa Solat Taubat

Ya Allah, sesungguhnya aku telah menzalimi diriku sendiri dengan kezaliman yang besar. Dan tiada siapa yang akan mengampuni dosa-dosaku melainkan Engkau. Maka ampunilah aku dengan keampunan yang besar daripada sisiMu. Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Pengasih.

Panduan: Cara Solat Taubat dan Doa Solat Taubat Panduan: Cara Solat Taubat dan Doa Solat Taubat

Panduan: Cara Solat Hajat dan Doa Solat Hajat Mustajab

Sudah menjadi lumrah dan sifatnya, manusia sentiasa berhajat akan sesuatu. Naluri seumpama ini merupakan lumrah dan fitrah penciptaan manusia. Allah SWT membuka ruang seluas-luasnya kepada hamba-Nya yang mempunyai keperluan dan hajat agar meletakkan pergantungan mereka kepada-Nya.

Ketika dihimpit kepayahan, manusia sangat berharap kepada tembat untuk bergantung. Makanya, mohonlah ke0pada Allah SWT kerana Dialah sebaik-baik tempat untuk bergantung dan memohon pertolongan. Insyaallah.

Daripada Ibn Abi Aufa ra, bahawa Baginda bersabda yang maksudnya: Sesiapa yang ada hajat pada Allah SWT atau pada sesiapa daripada kalangan anak Adam, hendaklah dia mengambil wudhuk dan kemudian menunaikan solat dua rakaat

Hadis Riwayat Ibn Majah

Hukum mengerjakan solat hajat adalah Sunat. Terdapat beberapa pandangan ulama dalam membicarakan berapakah bilangan solat sunat hajat – 2 rakaat atau 4 rakaat atau 12 rakaat. Namun, mazhab Syafie, Hambali dan Maliki berpegang kepada pendapat solat sunat hajat dikerjakan sebanyak 2 rakaat.

Cara Mengerjakan Solat Sunat Hajat – Ringkas (2 rakaat)

Bacaan Rakaat Pertama

  • Membaca Surah Al-Fatihah
  • Membaca Ayat Al-Kursi
Panduan: Cara Solat Hajat dan Doa Solat Hajat Mustajab

Bacaan Rakaat Kedua

  • Membaca Surah Al-Fatihah
  • Membaca Surah Al-Ikhlas

DOA SOLAT HAJAT RINGKAS – ARAB, RUMI DAN MAKSUD

Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kepadaMu hal-hal yang dapat menentukan rahmatMu dan menguatkan pengampunanMu, memperoleh segala kebaikan, menyelamatkan daripada kejahatan, memperolehi syurga dan selamat daripada api neraka.

Ya Allah, sesungguhnya Engkau mendengar ucapanku, melihat tempat tinggalku, mengetahui lahir batinku, dan tidak ada satu urusan pun daripada urusanku yang tersembunyi daripada pengetahuanMu.

Baca: 10 Zikir Selepas Solat Fardhu – Murah Rezeki

Aku adalah hamba yang sengsara dan amat memerlukan, hamba yang memohon bantuan, hamba yang penakut, yang meminta dikasihani, yang mengakui dan menyatakan semua dosa-dosanya kepadaMu.

Ya Allah, aku mohon kepadaMu sebagaimana memintanya si miskin dan aku berdoa kepadaMu seperti doanya doa orang berdosa yang amat hina.

Aku mohon kepadaMu seperti orang penakut lagi buta, juga seperti berdoanya orang yang merendahkan jiwanya, merendahkan raga, wajah, serta hidungnya kepadaMu

Panduan: Cara Solat Hajat dan Doa Solat Hajat Mustajab

Baca: Salam Subuh Quotes dan Ucapan Selamat Pagi

Doa solat hajat dalam menghadapi peperiksaan

Panduan: Cara Solat Hajat dan Doa Solat Hajat Mustajab

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Ampunkanlah dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami, dosa guru-guru kami, dosa anak-anak kami, dosa anak didik kami dan dosa seluruh muslimin muslimat samada yang masih hidup atau yang telah mati.

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami menadah tangan kepadaMu, berkatilah setiap ilmu yang telah kami pelajari selama ini, berkatkanlah segala ilmu yang telah kami ajarkan kepada anak didik kami, keluarkanlah kami daripada lembah kejahilan dan kegelapan kepada daerah cahayaMu dan ilmu pengetahuan.

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Hanya Engkau yang mampu memberi taufik dan hidayah kepada hambaMu, maka anugerahkanlah kepada kami taufiq dan hidayahMu, agar kami menjadi guru yang amanah menjalankan tanggungjawab mendidik, agar kami menjadi ibu bapa yang dihormati dan dicontohi oleh anak-anak kami, tambahkanlah kasih sayang diantara kami, jauhkanlah rasa benci hasad dan iri hati, hiasilah diri kami seperti peribadi Nabi, serta lindungilah kami dari syaitan yang dilaknati.

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Ikhlaskan hati anak didik kami dalam menuntut ilmu, kekalkan semangat yang tinggi untuk mereka terus belajar tanpa ada rasa jemu, janganlah Engkau palingkan hati mereka dan hati kami, lindungilah kami dari menuntut ilmu hanya kerana segulung sijil, hanya untuk harta, hanya untuk wanita, dan hanya untuk tahta, lindungilah kami dari sifat tamakkan dunia.

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami berlindung kepadaMu daripada ilmu yang tidak memberi manfaat kepada diri dan agama kami, jadikanlah kami orang yang beramal dengan ilmu yang telah Engkau pinjamkan kepada kami.

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami memohon kepadaMu, mengharap kepadaMu, bertawakkal kepadaMu, berilah kejayaan kepada anak didik kami dalam peperiksaan yang bakal mereka tempuhi, tenangkan hati mereka, lapangkan dada mereka, luaskan fikiran mereka, kuatkan ingatan mereka, dan janganlah Engkau jadikan mereka tergolong dalam golongan yang menggunakan ilmu untuk merosakkan agama.

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami hamba yang lemah hina dan dina ini memohon seribu rahmat dan keberkatan dariMu, golongkanlah kami dalam golongan yang Engkau redhai, tanpa redhaMu, tiadalah ertinya kehidupan kami, maka kepadaMu kami memohon, redhailah kami dalam apa jua yang kami kerjakan.

solat hajat, cara solat hajat, doa solat hajat, pandua solat hajat, soa solat hajat yang mutajab, solat hajat ringkas, doa selepas solat hajat, cara cara ssolat hajay, doa solat hajat rumi